polski  english   O FIRMIE |  MATERIAŁY |  KONTAKT |  POMOC |  ZALOGUJ
 

Skontaktuj się z nami i odnieś sukces na rynku mobilnym!

WIĘCEJ

Zapoznaj się z projektami zrealizowanymi przez IMS4P!

WIĘCEJ

Oferta:  Usługi »   |   Technologie »   |   Platforma Google Android »
Platforma Google Android

Google Android jest jedną głównych platform, dla których tworzymy oprogramowanie.

Opis platformy

[Google Android] [Google Android] [Google Android] [Google Android]

Android jest mobilnym systemem operacyjnym rozwijanym na początku przez Android Inc., firmę założoną w 2005 roku przez Google. Android bazuje na zmodyfikowanej wersji jądra systemu Linux.
Wyniki sprzedaży dla smarthpnonów z systemem operacyjnym Android znajdują się na szczycie rankingów wszystkich systemów operacyjnych smartphonów sprzedanych w USA w drugim kwartale 2010 roku, osiągając 33% udziały w rynku w porównaniu do 20% w maju 2010 r., zaraz za Apple iOS.

Android posiada ogromną społeczność developerów tworzących aplikacje rozszerzające funkcjonalność telefonów i innych urządzeń. Obecnie dla platformy Android dostępnych jest ponad 100 000 aplikacji co czyni ją drugim co do popularnosci mobilne środowiskiem developerskim. Android Market jest zbiorem aplikacji dostępnym on-line i zarządzanym jest przez Google. Aplikacje mogą być wgrywane do niego z zewnątrz. Developerzy programują za pomocą języka Java i sterują urządzeniami za pomocą przygotowanych przez Google bibliotek javowych.

Odsłona dystrybucji Androida 5 listopada 2007 roku została ogłoszona wraz z założeniem sojuszu Open Handset Alliance (konsorcjum 78 firm produkujących sprzęt, oprogramowanie oraz telecomów) w celu zarządzania otwartymi standardami dla urządzeń mobilnych. Google publikuje większość androidowych kodów źródłowych w ramach licencji Apache (wolne oprogramowanie oraz licencje open source).

Oprogramowanie systemu operacyjnego Androida zawiera aplikacje Java działające w ramach zorientowanych obiektowo javowych frameworków aplikacyjnych, na szczycie bazowych javowych bibliotek i wirtualnej maszyny Dalvik.
Biblioteki podstawowe, utworzone w języku C, zawierają managery ekranów/layoutów, framework multimedialny OpenCore, system zarządzania relacyjną bazą danych SQLite, API dla grafiki 3D w postaci OpenGL ES 2.0, silnik przeglądarki internetowej WebKit, silnik grafiki SGL, wsparcie dla SSL oraz kompilatory libc (Bionic).

WIĘCEJ: Wikipedia (Android - system operacyjny) »
Cechy i możliwości platformy

  • Ekran

    Platforma obsługuje różne rozdzielczości ekranów, zarówno małe ekrany jak i VGA. Platforma umożliwia wykorzystanie grafiki 2D oraz 3D w oparciu o OpenGL ES 1.0 i 2.0.

    Android wspiera następujące rozdzielczości ekranów: QVGA (240x320), WQVGA400 (240x400), WQVGA432 (240x432), HVGA (320x480), WVGA800 (480x800) oraz WVGA854 (480x854).

    Niektóre tablety wspierają inne rozdzielczości, np. 800x600 lub 1024x600. Najnowsza wersja Androida (3.0) wspierać będzie ekrany o rozdzielczości 1280x760.

  • Przechowywanie danych

    Wykorzystywana jest relacyjna baza danych SQLite. Silnik SQLite wspiera zapytania w języku SQL.

  • Komunikacja

    Android wspiera różne technologie i protokoły komunikacyjne, m.in. GSM/EDGE, IDEN, CDMA, EV-DO, UMTS, Bluetooth, Wi-Fi, oraz WiMAX.

  • Wysyłanie wiadomości

    Android wspiera wysyłanie wiadomości za pomocą SMS i MMS. Wiadomości mogą być organizowane i grupowane w wątki dyskusyjne. Obecnie częścią usług Android Push Messaging jest system "Android Cloud to Device Messaging Framework".

  • Przeglądarka internetowa

    Przeglądarka internetowa dostępna w systemie Android oparta jest na open-sourcowym silniku WebKit oraz powiązana jest blisko z silnikiem JavaScript z Chrome V8. Przeglądarka uzyskała wynik 93/100 punktów w testach Acid3.

  • Wsparcie platformy Java

    Mimo, że aplikacje androidowe tworzone są w języku Java, Android nie oferuje Wirtualnej Maszyny Java (JVM) dla aplikacji J2ME.

    Klasy Javy kompilowane są do pośredniego kodu, który uruchamiany jest tylko i wyłącznie w androidowej wirtualnej maszynie - Dalviku. Dalvik jest wirtualną maszyną specjalnie zaprojektowaną dla platformy Android i zoptymalizowaną dla mobilnych urządzeń ograniczonych mocą baterii, pamięcią RAM i szybkością procesora.

    Aplikacje J2ME mogą być uruchamiane tylko przy wykorzystaniu zewnętrznych aplikacji, takich jak np. J2ME MIDP Runner.

  • Obsługa multimediów

    Android wspiera następujące formaty audio i video: H.263, H.264 (dla kontenera 3GP lub MP4), MPEG-4 SP, AMR, AMR-WB (dla kontenera 3GP), AAC, HE-AAC (dla kontenera MP4 lub 3GP), MP3, MIDI, Ogg Vorbis, WAV, JPEG, PNG, GIF, BMP.

  • Wsparcie multimediów strumieniowych

    Strumienie RTP/RTSP (3GPP PSS, ISMA), stopniowe pobieranie danych dla HTML (znacznik <video> dla HTML5). Strumienie danych dla Adobe Flash (RTMP) wspierane są poprzez plugin Adobe Flash Player. Apple HTTP Live Streaming wspierane jest za pomocą zewnętrznego odtwarzacza multimedialnego (Nextreaming NexPlayer). Microsoft Smooth Streaming planowany jest do wdrożenia poprzez oczekujący port dla pluginu Silverlight. Adobe Flash HTTP Dynamic Streaming także zostanie wrożone za pomocą aktualizacji pluginu Flash.

  • Wsparcie dodatkowych urządzeń i mechanizmów

    Android pozwala na użycie video oraz kamer, ekranów dotykowych, GPS, czujników przyspieszenia, czujników pola magnetycznego, czujników temperatury, czujników bliskości od określonego miejsca oraz siły nacisku.

    Android wspiera akcelerację grafiki 2D (w tym obsługę orientacji ekranu, skalowanie oraz operacje na pikselach grafiki), a także akcelerachę grafiki 3D (obecnie Android wspiera OpenGL ES w wersji 1.0-2.0).

  • Android Market - Sklep z aplikacjami dla platformy Android

    Podobnie jak zbiory aplikacji innych producentów, Android Market jest katalogiem aplikacji, które mogą zostać pobrane bezpośrednio na telefon i zainstalowane tam bez konieczności użycia komputera PC.

    Pierwotnie dostępne były wyłącznie bezpłatne aplikacje. Płatne aplikacje pojawiły się 19 lutego 2009 roku w Stanach Zjednoczonych.

    Android Market rozwija się błyskawicznie. 3 sierpnia 2010 roku zawierał już ponad 100 000 aplikacji do pobrania. Na rynku dostępne są także inne sklepy aplikacji, np. SlideME oraz Getjar, aczkolwiek Android Market firmy Google jest jedynym sklepem instalowanym na każdym telefonie z platformą Android.

  • Osługa Multi-touch

    Android wspiera obslugę dotykania ekranu kilkoma palcami jednocześnie. Usługa ta została wdrożona początkowo w telefonach HTC Hero. Multi-Touch pierwotnie wyłączony został z użytku w systemie operacyjnym telefonu (Linux) aby uniknąć naruszania patentów firmy Apple związanych z ekranami dotykowymi. Ostatecznie Multi-Touch został aktywowany i dostępny jest w takich telefonach jak Nexus One i Motorola Droid.

  • Bluetooth

    Android wspiera A2DP oraz AVRCP, które dodano w wersji 1.5. Wspierane jest również od wersji 2.0 wysyłanie plików (OPP) i dostęp do książki telefonu (PBAP). Od wersji 2.2 obsługiwane są rozmowy glosowe i wysyłąnie kontaktów pomiędzy telefonami.

  • Wideorozmowy

    Główna wersja systemu Android nie wspiera wideorozmów jednakże część producentów telefonów oferuje modyfikowane wersje systemu wspierajace ten aspekt (np. Samsung i9000 Galaxy S oraz HTC Evo 4G).

  • Wielozadaniowość

    Android wspiera wielozadaniowe aplikacje (obsługa procesów aplikacji oraz ich wątków).

  • Usługi związane z głosem

    Okno wyszukiwania Google Search umożliwia wprowadzanie wyszukiwanych fraz za pomocą głosu. Android 2.2 wspiera również różne operacje inicjalizowane komendami głosowymi.

  • Współdzielenie sieci (tethering)

    Android wspiera współdzielenie sieci, co czyni telefon bezprzewodowym lub przewodowym hotspotem (dotyczy to wszystkich telefonów z Androidem 2.2.

    Nieoficjalnie wspóldzielenie sieci możliwe jest na telefonach z Androidem 1.6 lub nowszym za pomocą zewnętrznych aplikacji, np. PdaNet).

  • Pozostałe możliwości platformy
    • mechanizmy wyszukiwania dla aplikacji dostępne mogą być w oknie dialogowym Google Search znajdującym się na ekranie telefonu,
    • wsparcie dla tłumaczeń Google Translations,
    • wsparcie dla mechanizmu gestów (rozpoznawanie symboli rysowanych na ekranie),
    • obsługa mechanizmów geolokalizacyjnych oraz Map Google,
    • obsługa połącze sieciowych (proxy, SSL, sockety, HTTP, P2P GTalk),
    • ograniczenia typu sandbox (Aplikacje posiadają swoje zasoby, ale istnieje możliwość udostępnienia ich innym aplikacjom. Aby użyć dostępne w telefonie urządzenia, np. kamerę lub czujnik ruchu lub zainicjalizować połączenia telefoniczne, aplikacje muszą mieć przydzielone przez użytkownika odpowiednie prawa),
    • wsparcie dla aktywnych folderów typu Live Folders,
    • wsparcie mechanizmów przeznaczonych do przetwarzania dokumentów XML oraz JSON,
    • wsparcie mechanizmów kryptograficznych.
Telefony i tablety

Na rynku dostępna jest ogromna liczba telefonów oraz tabletów działających pod kontrolą Android OS.

Zapoznaj się z najpopularniejszymi telefonami na stronie Google Phone Gallery »

[Android Phones] [Android Phones] [Android Phones] [Android Phones] [Android Phones] [Android Phones] [Android Phones] [Android Phones]


Wszystkie nazwy, znaki towarowe technologii użyte w opisach są znakami zastrzeżonymi dla ich właścicieli i zostały użyte wyłącznie w celu identyfikacji.

Newsletter
Jeżeli chcesz otrzymywać nasz biuletyn informacyjny, podaj swój adres e-mail: